Velkommen innom!

Kontakt Mohagen Bil AS

Ole Jan Stubberud
Daglig leder 
Frode Skjerva
Kundemottak 
Mari Marthe Rækstad
Marked 
Jan Hvinden
Selger 
Kjetil Gulbrandsen
Selger 
Ole Sigurd Marthins
Selger 

Chat via Facebook

Reisebrev:

City bobil

Eller Sitt i bobil? Det gjør vi mye av. Jeg lurer på hvor mye vi bruker vi bobilene våre? Er det bare om sommeren? Eller hele året? Kanskje er City bobil er mer passende å bruke hele året sammenlignet med en “vanlig” bobil?

Tekst og foto: Alan Billyeald

Det sies vi alle har en læremester, og jeg mener ikke fra den gangen vi gikk på skolen. Underveis i livet har jeg truffet lærere som er sendt av høyere makter for å lære meg noe eller vise meg veien. Og det er ikke sikkert du forstår du har hatt en vennlig læremester før lenge etterpå!
 
Min lærer i bobillivet er en mann som i dag er 79 år. Som 40 åring startet han med salg av bobiler og seilbåter. Han har vel eid minst 10 bobiler selv og det finnes ikke en vei i Norges land han ikke har kjørt med bobil. Bobilene har vært lange, høye, smale og brede. Og han har sett en revolusjon når det gjelder teknologi, komfort, og innovasjon. Hans frue er alltid med og de er i dag fortsatt lykkelige nomader. 
 
Kunne jeg ha fått en bedre lærer? Neppe. Først 10 år i utenriksfart som mekaniker så 40 års bobilerfaring innen både salg og bruk. Det er ikke en ting han kan ikke svare på. Kunnskapen sitter solid festet og han er raskere enn en datamaskin når informasjon om kubikk, hestekrefter, volt, ampere, eller dreiemoment skal hentes frem. 
 
I starten hadde vi nesten samme type bobil, delintegrert Fiat ducato 2.3, og 7,5 meter lang. Han viste meg veien og med god hjelp fra han er bilen min utstyrt akkurat for den type bruk jeg trives best med.
 
Disse nomadene har i årevis reist som trekkfuglene og fulgt etter det mest komfortable vær som Europa har å by på. De kjører sakte til Portugal på høsten og er der til jul. Så er det å parkere bilen og reise hjem med fly for å feire jul sammen med familien. Så er det på igjen og nå er det Spania som står for tur. Det kan hende de kjører hjem på våren via Italia og Kroatia. Så, etter seks måneder er de igjen hjemme i gamlelandet. Litt arbeid med hytte for å få  den sommerklar så er nomade-tilværelsen i gang igjen. Nå bærer det nordover fordi han er fra Finnmark og har familie der oppe. Det tar normalt to måneder før de er på Østlandet igjen. 
 
Nomadene de bor åtte måneder av året i bobilen!
 
Jeg ble derfor overrasket når han byttet ut sin “normale” bobil til en  bybobil for to år siden. Og ja, de fortsetter med samme reisemønster. De elsker den kompakte bybobilen fordi de vanligvis ikke kjører på motorveier. De foretrekker de små veiene og er innom alle landsbyer med sine trange gater. Vi blir fort kjent med folk sier han! Han mener bybobilen er lettere å kjøre, lettere å parkere og på mange måter er den billigere i drift. En annen fordel er mindre støy i bilen når den er i farta.

Men hva med plassen inn i bilen spør jeg? - Nei det er uproblematisk, det er bare å passe på at kun en står oppreist av gangen, dessuten er vi fortsatt forelsket!
 
Så, ut av det blå, fikk jeg anledning til å teste en Solifer City i noen dager. Mohagen Bil hadde fått inn et par City bobiler og ønsket bilder av denne bilen i aksjon. Turen gikk oppover Østerdalen til Alvdal og så til Røros, og jeg tenkte nå skal jeg se om det min venn sa stemmer.
 
Det første du merker er at bilen er lettkjørt og ganske stillegående.  Selv med helårsdekk var det ikke mye støy under kjøring. Foran er den er helt lik en vanlig Ducato delintegrert bobil og du sitter høyt med god oversikt. Jeg fikk ikke målt drivstofforbruket men tipper den er snillere enn på en delintegrert variant. 
 
Nå var det slik at jeg var alene, fruen var ikke med på turen. Jeg kan nok være enig med min venn i at er man to bør ikke begge stå oppreist samtidig. 
 
Jeg kjørte med vilje inn i de trange gatene i Røros og merket at det var uproblematisk med denne slanke varianten.
 
Når det er sagt har du alt du trenger ombord. Kjøkken med to gassbrennere, kjøleskap, og kombinert dusj og WC. Akkurat denne modellen var 6,4 m og hadde dermed en stor dobbeltseng på langs.
 
City blir plutselig mer romslig når temperaturen er sommerlig, og den store sidedøren er åpen. 
 
Dette er også en bil for aktive mennesker, de som tar en tur på sparket og har med seg ski, sykler, fiskestenger og ryggsekker. Det er også en bil for å reise rundt i Europa og besøke de små bortgjemte landsbyer.
 
City kan fort fungere som bil nummer to. Vipp opp sengen bak, så har du en ganske romslig varebil for å eksempelvis hjelpe andre med en flyttelass. Lett er det å lage en kopp kaffe under arbeidsøkten også!
 
Som med alt annet bør du definere behovet på forhånd, men Solifer City er en artig bobil som du absolutt bør ta en titt på dersom du vurdere bytte eller kjøp av bobil.
Hvordan vil du feriere?
Aktuelt