Mohagen Bil | Standardvilkår og informasjon ved reklamasjon

Standardvilkår og informasjon ved reklamasjon

1. Definisjoner Mohagen Bil

Mohagen Bil er heretter benevnt som «Selger». Produktet som er kjøpt er definert som «Salgsgjenstanden». Dette inkluderer også tilleggsutstyr som er ettermontert eller levert løst sammen med hovedgjenstanden. Kjøper omtales som «Kjøper» uavhengig av om kjøpet er omfattet av forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven. "Forbrukerkjøp" defineres som kjøp gjennomført av fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Krav som merkes «Direktekrav» omfatter krav hvor Mohagen Bil har vært et tidligere salgsledd, slik at Salgsobjektet av Kunde er kjøpt av annen tredjepart. Rettigheter gitt til kjøper utover det som følger direkte av til enhver tid gjeldende lovgivning omtales som «Garanti». Den som har avgitt garantien er «Garantist». Det tidspunkt Kjøper overtok Salgsgjenstanden omtales som «Risikoens overgang». 

2. Melding om reklamasjon

Reklamasjon skal inngis skriftlig via vår nettside, herunder på følgende link: /reklamasjon Kjøper er forpliktet til å gi all relevant informasjon samt dokumentasjon på påstått mangel. Kjøper erklærer ved innsending av skjemaet at all informasjon er korrekt og gjengitt etter beste evne. Bevisst uriktige opplysninger kan gi grunnlag for bortfall av garanti samt tap av adgangen til å gjøre reklamasjonen gjeldene. Plikten til å inngi reklamasjonen skriftlig gjennom Mohagen Bil sitt digitale system gjelder uavhengig av om Kjøper er forbruker eller næringsdrivende. Eventuelle regresskrav bes merket særskilt.

3. Forholdet mellom garanti og reklamasjon Garanti og reklamasjon er to forskjellige rettigheter for deg som Kjøper.

Reklamasjon er grunnrettigheter du som Kjøper har fått gjennom loven. Garantiordninger er tilbud gitt av selger, fabrikant eller tredjepart som gir rettigheter utover lovens minstekrav. Reklamasjon er derfor aktuelt i de tilfeller hvor du ikke har en garantiordning som gir deg rett på utbedring. Eksempelvis kan dette være tilfeller hvor Reklamasjon er grunnrettigheter du som Kjøper har fått gjennom loven. Garantiordninger er tilbud gitt av selger, fabrikant eller tredjepart som gir rettigheter utover lovens minstekrav. Reklamasjon er derfor aktuelt i de tilfeller hvor du ikke har en garantiordning som gir deg rett på utbedring. Eksempelvis kan dette være tilfeller hvor

a. Garanti: 

Mohagen Bil avgir ikke selv egen garanti på produkter som kjøpes av deg som Kjøper. Enkelte eldre salg er likevel solgt med egen Mohagen Bil-garanti. Denne garantien er gyldig etter de betingelser som ble avtalt på kjøpstidspunktet. Det er imidlertid en forutsetning at serviceintervaller hos Mohagen Bil er gjennomført samt at påstått feil/mangel ikke er knyttet til slitedel eller skade påført som følge av ytre påvirkning. Mohagen Bil har, slik nevnt i kjøpekontrakten, intet ansvar for garanti avgitt av andre, herunder fabrikk, importør, eller annen tredjepart. Til dette fremheves at FRAGUS GARANTI i realiteten er en forsikringsordning gitt av tredjepart. I tilfeller med fabrikkgaranti kan Mohagen Bil ta inn Salgsobjektet for gjennomgang og videreformidle garantikravet til produsent eller importør. Utbedring forestås – forutsatt aksept fra Garantist, hos Mohagen Bil. I andre tilfeller er Mohagen Bil forpliktet til å formidle kontaktinformasjon til aktuell tredjepart, slik at Kjøper enkelt kan komme i kontakt med Garantist. 

b. Reklamasjon: 

Reklamasjon omfatter som nevnt kjøpsrettslige feil/mangler som var til stede på tidspunktet for Risikoens overgang. Reklamasjon omfatter ikke skade som er påført Salgsobjektet ved ytre påvirkning.

4. Reklamasjonstid

a. Forbrukerkjøp: 

Krav grunnet reklamasjon må fremsettes innen fem år fra den datoen du overtok salgsgjenstanden. Reklamasjonen må i tillegg være fremsatt innen rimelig tid, herunder vanligvis innen to måneder fra Kjøper oppdaget eller burde oppdaget årsaken til reklamasjonskravet. Det er ikke alle skader eller feil som anses å være en kjøpsrettslig mangel. Skaden eller feilen må ha vært til stede på tidspunktet du overtok salgsgjenstanden. Det betyr for eksempel at reklamasjoner grunnet behov for bytte av slitasjedeler som hovedregel ikke er en kjøpsrettslig mangel.

b. Andre kjøp: 

Reklamasjonskrav må fremsettes innen den frist som fremgår av kjøpsavtale og/eller aktuelle standardvilkår på kjøpstidspunktet. Likevel må reklamasjonskravet senest fremsettes to år etter dato for risikoens overgang. Ytterligere er reklamasjonsadgangen begrenset til to uker fra det tidspunkt Kjøper oppdaget eller burde oppdaget mangelen.

5. Direktekrav

Direktekrav er krav som fremsettes mot Mohagen Bil selv om Kjøper har kjøpt objektet fra et annet salgsledd, herunder privatperson eller annen næringsdrivende. Det er en forutsetning for vurdering av direktekrav at Kjøper kan frembringe dokumentasjon på alle forhold knyttet til samtlige omsetningsledd etter Mohagen Bil var registrert eier av Salgsobjektet. Uten slik dokumentasjon vil ikke reklamasjonskravet kunne behandles forsvarlig. Kjøper samtykker til og erklærer at all relevant dokumentasjon er vedlagt kravet som fremsettes via vår reklamasjonsordning.

6. Regress

Krav om regress grunnet utførte undersøkelser eller reparasjon hos annen enn Mohagen Bil – uten forutgående skriftlig avtale, refunderes ikke. Det er imidlertid unntak i tilfeller hvor Salgsgjenstanden er solgt som et Forbrukerkjøp. I slike tilfeller refunderes tilsvarende beløp som Mohagen Bil sin internkostnad dersom de hadde utført den samme undersøkelse/reparasjon. I alle tilfeller forutsetter dekning av slike krav spesifisert dokumentasjon utarbeidet av tredjepart. Øvrige regresskrav grunnet påståtte feil/mangler og/eller manglende opplysning forutsetter at Kjøper frembringer dokumentasjon fra samtlige salgsledd etter Mohagen Bil solgte Salgsobjektet. Kravet vil ikke behandles uten at slik dokumentasjon er mottatt

7. Undersøkelse av Salgsobjektet

Kjøper samtykker til at Mohagen Bil kan undersøke salgsobjektet hos Mohagen Bil. Kjøper samtykker videre i å samarbeide om gjennomføring av undersøkelse ved å stille objektet tilgjengelig hos Mohagen Bil. Avtale om faktisk gjennomgang gjøres med den kontaktperson som besvarer fremsatt reklamasjonskrav. Kjøper samtykker til at undersøkelsestiden kan være så lenge som syv – 7 – virkedager. Kjøper har i etterkant av undersøkelse krav på å motta dokumentasjon på de tester som er gjennomført, samt hvilket resultat disse har gitt. Interne dokumenter deles ikke med Kjøper. For det tilfellet undersøkelsen viser at det ikke foreligger en mangel i kjøpsrettslig forstand er Kjøper informert om og samtykker i at undersøkelsen faktureres i tråd med til enhver tids gjeldende lovgivning.

8. Reparasjon av objektet

Avdekkes mangel ved gjennomgang av Salgsobjektet samtykker Kjøper til at mangelen kan utbedres i henhold til gjeldende vilkår slik de fremgår av kjøpekontrakt, og salgsvilkår på kjøpstidspunktet. Ved forbrukerkjøp gjelder likevel den begrensning som følger av forbrukerkjøpslovgivningen som var gjeldende på tidspunktet for kontraktsinngåelsen. Kjøper samtykker i at utbedringen, avhengig av sin art, vil ta noe tid. Med forbehold om behov for levering av deler fra tredjepart skal utbedring foretas innen 14 virkedager fra Salgsobjektet er stilt tilgjengelig på verksted tilknyttet Mohagen Bil. Mohagen Bil har intet ansvar for forsinkelse som skyldes behov for levering av deler fra tredjepart. Kjøp som omfattes av forbrukerkjøpslovginingen gir rett på lånebil under utbedring. Kjøper er informert om tilbudet om lånegjenstand og samtykker i at kunde selv må ta kontakt for å benytte seg av denne retten. Henvendelsen må skje skriftlig til den som behandler reklamasjonen. Kjøper samtykker i at utbedring av Salgsobjektet vil gjøres etter til enhver tids gjeldende faglig standard, men at det kan være mindre avvik fra et eventuelt nytt objekt, herunder gjelder dette eksempelvis ved flekkvis utbedring av mindre skader på lakk, foliering, mv.

9. Krav om erstatning

Eventuelle erstatningskrav behandles individuelt. Alle erstatningskrav som fremsettes må dokumenteres særskilt. Det er ikke tilstrekkelig med en generell henvisning. Dette innebærer at Kjøper både må dokumentere ansvarsgrunnlag (hvorfor tapet er oppstått), årsakssammenheng (sammenhengen mellom feilen/mangelen og tapet) og det konkrete økonomiske tapet. Teoretiske eller avledede tap erstattes ikke.

10. Øvrig

 Vi er glade for at du har benyttet vår reklamasjonsløsning og vil ta kontakt innen kort tid. Kjøper vil få tildelt en kontaktperson i forbindelse med reklamasjonssaken som har ansvaret for å følge saken videre. Kjøper er forpliktet til å forholde seg til denne personen og samtykker til at dette er det eneste kontaktpunktet i forbindelse med reklamasjonskravet. Ingen andre ansatte i Mohagen Bil har myndighet til å ta stilling til kravet uten skriftlig melding fra kontaktperson.